گوگل چگونه کار میکند

گوگل چگونه کار می کند؟

الگوریتم جستجوی گوگل چیست؟

با حجم اطلاعات موجود در وب ، پیدا کردن آنچه شما نیاز دارید بدون مرتب سازی آنها ، تقریبا غیرممکن خواهد بود. سیستم های رتبه بندی Google به گونه ای طراحی شده اند که دقیقاً این کار را انجام می دهند :

صدها میلیارد صفحه وب را در فهرست جستجوی گوگل مرتب شده در اختیار شماست تا مناسب ترین و مفیدترین نتایج را در کسری از ثانیه پیدا کنید و آنها را به روشی ارائه دهید که به شما کمک می کند آنچه را که هستید پیدا کنید. در جستجوی این سیستم های رتبه بندی، از یک ساختار تبعیت نمیشوند بلکه یک سری از الگوریتم ها هستند که برای به دست آوردن مفیدترین اطلاعات به شما کمک می کنند. الگوریتم های جستجو به عوامل بسیاری از جمله کلمات پرس و جو ، ارتباط و قابلیت استفاده صفحات ، تخصص در منابع ، مکان و تنظیمات خود نگاه می کنند. وزن اعمال شده برای هر عامل بسته به ماهیت سؤال شما متفاوت است. به عنوان مثال ، تازه بودن مطالب در پاسخ به سؤالات مربوط به موضوعات جدید اخبار نسبت به تعاریف فرهنگ لغت نقش بیشتری دارد.

برای کمک به الگوریتم های جستجو از استانداردهای بالای ربط و کیفیت ، اطمینان حاصل می کنیم که این یک فرایند سختگیرانه را شامل می شود. این فرایند مشمول تست های زنده و هزاران رأی دهنده کیفیت جستجوی خارجی از سراسر جهان است. این تحلیلگران با كیفیت از دستورالعملهای دقیقی پیروی می كنند كه اهداف ما برای الگوریتم های جستجو را تعریف می كنند و برای دیدن همه در دسترس عموم است.

اطلاعات بیشتر در زیر از زبان سایت گوگل در مورد عوامل اصلی کمک کننده برای تعیین نتایج برای جستجوی شما :

معنی درخواست شما (Meaning of your query)

برای برگرداندن نتایج مربوط به درخواست شما ، ابتدا باید اطلاعاتی را که به دنبال آن هستید بفرستید. سرچ مورد هدف شما ، اساساً درک هدف در مورد فهم زبان است و جنبه ای اساسی برای جستجو است. ما مدلهای زبانی را ایجاد می كنیم تا سعی كنیم كه چه رشته هایی از كلمات را باید در فهرست جستجو كنیم.

این شامل مراحل به نظر ساده به عنوان تفسیر اشتباهات املایی است ، و سعی در درک نوع سؤالی که وارد کرده اید با استفاده از برخی از آخرین تحقیقات در مورد درک زبان طبیعی گسترش می یابد. به عنوان مثال ، سیستم مترادف ما به جستجوی شما کمک می کند که با تعیین اینکه چندین کلمه به معنای یکسان هستند ، بدانید منظور شما چیست. این قابلیت به جستجو اجازه می دهد تا با عبارت “چگونه یک لامپ را تعویض کنیم” با صفحات شرح روش جایگزینی یک لامپ مطابقت دهید. این سیستم بیش از پنج سال به طول انجامید و نتایج را در بیش از 30٪ جستجوها در بین زبانها بهبود می بخشد.

فراتر از مترادف ها ، الگوریتم های جستجو همچنین سعی می کنند درک کنند که چه دسته از اطلاعات مورد نظر را جستجو می کنید. آیا این یک جستجوی خاص یا یک جستجوی گسترده است؟ آیا کلماتی مانند “بررسی” یا “تصاویر” یا “ساعت شروع” وجود دارد که نشان دهنده نیاز خاصی به اطلاعات در پشت جستجو است؟ آیا پرس و جو به زبان فارسی نوشته شده است ، نشان می دهد که می خواهید به آن زبان پاسخ دهید؟ یا آیا در جستجوی مشاغل اطراف هستید و می خواهید اطلاعات محلی داشته باشید؟

بعد مهم این طبقه بندی پرس و جو ، تجزیه و تحلیل ما در مورد اینکه آیا جستجوی شما به دنبال محتوای تازه است یا خیر. اگر به جستجوی کلمات کلیدی گرایش می پردازید ، الگوریتم های طراوت ما این تفسیر را به عنوان سیگنالی مبنی بر اینکه اطلاعات به روز ممکن است از صفحات قدیمی تر مفید باشد ، تفسیر می کنند. این بدان معناست که وقتی در جستجوی :”قیمت دلار امروز” ،  “قیمت طلا” ، “طراحی سایت” یا “بورس” هستید ، آخرین اطلاعات را مشاهده خواهید کرد.

ارتباط صفحات وب (Relevance of webpages)

در مرحله بعد ، الگوریتم ها محتوای صفحات وب را تجزیه و تحلیل می کنند تا ارزیابی کنند آیا این صفحه حاوی اطلاعاتی است که ممکن است مربوط به آنچه می خواهید باشد. اساسی ترین سیگنال مربوط به اطلاعات مربوط به زمانی است که یک صفحه وب دارای کلمات کلیدی مشابه پرس و جو جستجو است. اگر آن کلمات کلیدی در صفحه ظاهر شوند ، یا در عناوین یا بدنه متن ظاهر شوند ، احتمالاً اطلاعات مرتبط هستند. فراتر از تطابق کلمات کلیدی ساده ، ما از داده های تعامل جمع و ناشناس برای ارزیابی اینکه آیا نتایج جستجو به نمایش داده ها مربوط است استفاده می کنیم. ما آن داده ها را به سیگنالهایی تبدیل می کنیم که به سیستمهای آموخته شده ما کمک می کنند تا ارتباط را بهتر ارزیابی کنند.

این سیگنالهای مرتبط با الگوریتمهای جستجو به ارزیابی اینکه آیا یک صفحه وب دارای پاسخی برای جستجوی جستجو است ، کمک می کند تا فقط تکرار همان سؤال ، کمک کند. فقط فکر کنید: وقتی “سگ” را جستجو می کنید ، به احتمال زیاد صدها بار صفحه ای با کلمه “سگ” نمی خواهید. با توجه به این نکته ، الگوریتم ها ارزیابی می کنند که آیا صفحه ای حاوی محتوای مرتبط دیگری فراتر از کلمه کلیدی “سگ” است – مانند تصاویر سگ ها ، فیلم ها یا حتی لیستی از نژادها.

توجه به این نکته مهم است که ، در حالی که سیستمهای ما به دنبال این نوع سیگنال های قابل اندازه گیری برای ارزیابی ارتباط هستند ، آنها برای تجزیه و تحلیل مفاهیم ذهنی مانند دیدگاه یا گرایش سیاسی به محتوای صفحه طراحی نشده اند.

کیفیت محتوا (Quality of content)

الگوریتم های جستجو علاوه بر تطبیق کلمات موجود در سؤال شما با اسناد مربوطه در وب ، اولویت بندی معتبرترین منابع موجود را نیز دارند. برای این کار ، سیستمهای ما برای شناسایی سیگنالهایی طراحی شده اند که می توانند در تعیین اینکه کدام صفحات نشان دهنده تخصص ، اقتدار بودن و اعتماد به نفس در مورد موضوع هستند ، کمک می کنند.

ما به دنبال سایت هایی هستیم که به نظر می رسد بسیاری از کاربران برای نمایش داده های مشابه از آنها ارزش قائل هستند. به عنوان مثال ، اگر وب سایت های برجسته دیگری به صفحه پیوند دارند (آنچه به عنوان PageRank شناخته می شود) ، این نشان می دهد که نشانه خوبی از اعتماد به نفس این اطلاعات است. بازخورد جمع شده از فرآیند ارزیابی کیفیت جستجو ما برای تعریف بیشتر چگونگی تشخیص سیستم های ما از کیفیت اطلاعات استفاده می شود.

الگوریتم های هرزنامه نقش مهمی در تعیین عدم کیفیت یک صفحه دارند و به جستجو کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که سایت ها از طریق رفتار فریبکارانه یا دستکاری کننده در نتایج جستجو افزایش نمی یابند. دستورالعمل های  Google’s webmaster guidelines تکنیک هایی را توصیف می کند که چنین سایت های اسپم با کیفیت پایین را مشخص می کنند ، از جمله خرید پیوندهایی که از PageRank عبور می کنند یا متنی نامرئی را روی صفحه می گذارند.

محتوا در وب و اکوسیستم گسترده ای از اطلاعات دائما در حال تغییر است ، و ما به طور مداوم کیفیت سیستم های خود را اندازه گیری و ارزیابی می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که به توازن مناسب ارتباط و اعتبار اطلاعات برای دستیابی به اعتماد خود به نتایج حاصل از شما دست می یابیم.

قابلیت استفاده از صفحات وب (Usability of webpages)

هنگام رتبه بندی نتایج ، جستجوی Google همچنین ارزیابی می کند که آیا صفحات وب برای استفاده آسان هستند یا خیر. وقتی نقاط درد مداوم کاربر را شناسایی می کنیم ، الگوریتم هایی را برای تبلیغ صفحات قابل استفاده بیشتر نسبت به صفحات کمتر استفاده شده ایجاد می کنیم ، همه موارد دیگر برابر هستند.

این الگوریتم ها سیگنال هایی را تجزیه و تحلیل می کنند که نشان می دهد همه کاربران ما قادر به مشاهده نتیجه هستند ، مانند اینکه آیا سایت به درستی در مرورگرهای مختلف ظاهر می شود. آیا برای همه انواع و اندازه دستگاه ها ، از جمله دسک تاپ ، تبلت و تلفن های هوشمند طراحی شده است. و اینکه آیا زمان بارگذاری صفحه برای کاربرانی که اتصالات اینترنتی کند دارند خوب کار می کند یا خیر.

از آنجا که دارندگان وب سایت می توانند قابلیت استفاده سایت خود را بهبود بخشند ، ما سخت تلاش می کنیم تا صاحبان سایت را از قبل درباره تغییرات مهم و قابل توجه در الگوریتم های جستجوی خود مطلع کنیم. به عنوان مثال ، در ژانویه سال 2018 اعلام کردیم که الگوریتمهای ما شروع به در نظر گرفتن “سرعت صفحه” سایتها می کنند ، شش ماه قبل از تغییرات زنده. برای کمک به صاحبان وب سایت ، ما راهنمایی های مفصلی و ابزاری مانند PageSpeed Insights  و Webpagetest.org ارائه دادیم تا صاحبان سایت بتوانند ببینند که (در هر چیزی) برای تنظیم آنها برای اینکه سایت هایشان موبایل تر باشد چگونه می توانند ببینند. می توانید اطلاعات بیشتری در مورد ابزارها و نکاتی را که Google به صاحبان سایت ارائه می دهد در اینجا بیابید.

متن و تنظیمات (Context and settings)

اطلاعاتی مانند مکان شما ، تاریخچه گذشته جستجو و تنظیمات جستجو همه به ما کمک می کنند تا نتایج شما را با آنچه در آن لحظه برای شما مفید و مناسب تر است تنظیم کنیم.

ما از کشور و موقعیت مکانی شما برای ارائه محتوای مربوط به منطقه شما استفاده می کنیم. به عنوان مثال ، اگر در ایران هستید و “فوتبال” را جستجو می کنید ، Google به احتمال زیاد ابتدا نتایج مربوط به فوتبال ایران ، پرسپولیس و استقلال را به شما نشان می دهد. در حالی که اگر “فوتبال” را در لندن جستجو کنید ، Google نتایج فوتبال و لیگ برتر را نمایش میدهد. تنظیمات جستجو همچنین نشانگر مهمی از نتایج شما به نظر می رسد مفید باشد ، مانند اینکه شما یک زبان دلخواه را تنظیم کرده اید یا به SafeSearch انتخاب کرده اید (ابزاری که به فیلتر کردن نتایج صریح کمک می کند).

در برخی موارد ، ما همچنین ممکن است نتایج شما را با استفاده از اطلاعات مربوط به فعالیت جستجوی اخیر شما شخصی سازی کنیم. به عنوان مثال ، اگر “شرکت طراحی سایت” را جستجو كردید و اخیراً ” طراحی سایت تهران” را جستجو كردید ، می تواند سرنخ مهمی باشد كه می خواهید اطلاعاتی در مورد طراحی وب سایت یا قرارداد سایت داشته باشید ، نه در مورد رزرو بلیط هواپیما و قطار.

جستجو همچنین شامل برخی از ویژگیهایی است که نتایج را بر اساس فعالیت در حساب Google شما شخصی سازی می کنند. به عنوان مثال ، اگر “رویدادهای نزدیکی من” را جستجو می کنید Google ممکن است توصیه هایی را برای دسته های رویدادها ارائه دهد که ما فکر می کنیم شما علاقه مند هستید. مذهب یا حزب سیاسی.

می توانید فعالیت های جستجو را برای بهبود تجربه جستجوی خود استفاده کنید ، از جمله تنظیم اطلاعات ذخیره شده در حساب Google ، در myaccount.google.com برای غیرفعال کردن شخصی سازی جستجو بر اساس فعالیت در حساب خود ، فعالیت وب و برنامه را خاموش کنید.